Hlavní menu

Užitečné

Rubriky magazínu

Slam poetry: Mezi divadlem a poezií

4 minuty

Slam Poetry je žánr blízký poezii. Vznikl v osmdesátých letech v USA. Jde o čistě autorské vystoupení, hodně založené na originalitě a charismatu samotných performerů. Čeští "slameři" se vyznačují tím, že při svých vystoupeních často improvizují.

Pokud se vám nechce přímo do divadla, ale přesto toužíte po nějakém podobném kulturním zážitku, zajděte si na klání ve slam poetry, neboli zkráceně na „slam“. Jak název napovídá, tento specifický žánr má blízko k poezii. Ale také k divadlu. Jde o čistě autorské vystoupení, hodně založené na originalitě a charismatu samotných performerů.

Poezie z Ameriky

Poetry slam má kořeny v druhé polovině 80. let v Americe. U nás používaný název „slam poetry“ vznikl vlastně náhodou, nechtěnou záměnou slov. Ale kromě názvu mají čeští „slameři“ i další specifika. A to například, že při tvoření textů poměrně dost improvizují.

„Mnozí návštěvníci mají mylnou představu, že slam poetry se rovná improvizace. Ale tak to rozhodně není,“

“Mnozí návštěvníci mají mylnou představu, že slam poetry se rovná improvizace. Ale tak to rozhodně není,” vysvětluje úřadující mistr republiky ve slam poetry Dr. Filipitch, „specifikem českého slamu je také dominance humoru a vyšší zastoupení slamerů než slamerek, což se ale pomalu mění a vyrovnává.“

Úřadující mistr republiky ve Slam poetry Filip Koryta alias Dr. Filipitch. Foto: Milan Šeps

I v České republice se slam poetry rozvíjí už slušnou řadu let. První mistrovství republiky ve slamu se odehrálo před 15 lety, v roce 2003 a od té doby se počet slamerů i jejich příznivců rok od roku zvyšuje. Večery slam poetry se konají v každém větším městě a povědomí o tomto žánru se tak dostává i do regionů. Samotné mistrovství republiky pak v loni přivítalo v Meet Factory na tisíc diváků a to se na všechny zdaleka nedostaly lístky. Takže pokud vám pojem slam poetry nic neříká, je nejvyšší čas nějaké z klání navštívit. A jak takový večer slam poetry vypadá?

Důležitá je autenticita

Přesná forma není daná, ale během klasického představení uvidíte a hlavně uslyšíte více vystupujících, přičemž jejich počet se může lišit.  Každý z nich vám v průběhu dvou kol přednese dva texty. A to buď pečlivě připravené předem, nebo improvizovaně vymýšlené přímo před zraky diváků.

„Slamer by měl být sugestivní. Jde o to být strhující a důvěryhodný.”

Cílem každého slamera je co nejvíce zaujmout svým textem a hlavně přednesem publikum, protože právě to rozhoduje o vítězi každého večera. „Slamer by měl být sugestivní. Jde o to být strhující a důvěryhodný. Jakkoliv to může znít jako klišé, důležitou roli hraje autenticita,říká Filip Koryta alias Dr. Filipitch. „Bohdan Bláhovec, jeden z průkopníků české slam poetry, se do historie zapsal jako autor teze “stát se textem”. A o to podle mě běží.“

Vítěze vybírají diváci

Deset náhodně vybraných diváků z publika dostane před začátkem klání hlasovací kartičky a čísly od jedné do deseti hodnotí každé vystoupení. Ale i ostatní diváci mají možnost ovlivnit výsledek a to svými reakcemi. Slam poetry reakce od publika přímo vyžaduje a sami slameři se k nim diváky snaží vyburcovat. Někdy mohou diváci dokonce ovlivnit i obsah textů samotných a to právě v případě, že se někdo z vystupujících rozhodne improvizovat. Od publika si pak často žádá téma, od něhož se odvíjí jeho další úspěch, anebo taky fiasko. Improvizace je risk. Někteří slameři neimprovizují vůbec, jiní naopak často a rádi. Vymýšlet text přímo na jevišti, tady a teď, vnáší do slamu další adrenalin a to diváci umí ocenit. Ne vždy se to však musí podařit. „Já jsem textař, improvizaci se vyhýbám. Chci vědět, co říkám a proč to říkám. Většina improvizací, s nimiž se na scéně setkávám, mi přijde samoúčelná a bezobsažná. Toho bych se dopouštěl nerad,“ pokračuje Filip Koryta. Pokud jde o soutěžní večer, jsou slameři omezeni časovým limitem tří minut na každý text, když se koná exhibice, tak délka textů nehraje roli. Zakázané je používání rekvizit.

A co je na této disciplíně tak poutavé pro samotné slamery? Současný mistr republiky oceňuje především jeho rozmanitost: „Chápu slam jako interdisciplinární záležitost: nestačí být textařem, hercem, tanečníkem, hudebníkem, mimem… Musíte disponovat pestrými schopnostmi a dovednostmi. To spektrum mě baví. Zároveň mě těší věci kolem slamu jako třeba cestování a potkávání nových lidí.“
A kam na slam poetry vyrazit? Slamové večery se většinou neodehrávají v divadlech, ale v klubech. A to v nejrůznějších místech v podstatě po celé republice. V Praze můžete na slam zavítat třeba do Café V lese, Jamm Clubu, Rock Café nebo do holešovického klubu Cross.

Jana Štíplová